25 June, 2009

End of 3rd semester 08/09 .....


Alhamdulilah..akhirnya 3rd sem saya akan tamat esok..jam 3pm selepas berakhirnya last paper jam 5pm..so lepas ni xde dah shortsem2x ni...tinggal 2 sem lagi before berakhirnya pengajian saya di UKM..Macam2 dah lalui..dan saya makin faham kot..^_^..Thanks pd insan yang selalui di sisi saya walau ape jua keadaan yang berlaku..Thanks For Allah dan my family yang selalu faham walaupun anak mu selalu shj buat hal..^_^ saya akan cuti selama seminggu sebelum meneruskan kuliah seperti hari-hari biasa..Tapi rasanya minggu pertama kuliah saya berniat untuk memontengkan diri..sebelum betul-betul bersedia untuk ke kuliah seperti biasa..hehe.Tapi rasanya kerja luar lebih banyak daripada kuliah di fakulti.

Semuanya dah difikirkan dan perancangan dah dilakukan untuk sem depan.Tugasan kumpulan?? "khidmat masyarakat, Majalah Advokasi, Kertas Projek dan Praktikal sudah difikirkan dengan kawan-kawan yang lain. Semuanya akan dilakukan dan berharap berjalan mengikut segala yang dirancang..

Tiada apa-apa lagi yang hendak dicoretkan..semuanya.. pahit dan manis telah saya lalui..suka duka?? semoga hari-hari mendatang akan lebih bermakna.. dan dilalui dengan lebih bersedia..



Ilal liqo ma'al salamah..

See ya!!! ^_^....


p/s::
the clock is ticking.....

21 June, 2009

Thanks ya !!^_^...



Thanks ya pada yang telah memberi awards ni pada saya..baru sekarang terasa nak tulis dan paparkan awards yang saya dapat..^_^..tq again..semoga ukhwah fillah ni akn terus kekal

see ya!!

p/s:
sedang review topic untuk final exam..walaupun exam hy utk shortsem je..^_^
gudluck utk final exam nanti emann!! all da best..
Aku percaya pada kata hati.
tak tahu nak ckp ape dah..^_^..

^_^

20 June, 2009

Dialah lelaki itu....

Aku seperti biasa..
Menempuh hari-hariku tanpa kau di sisi..
Jauh darimu beribu-ribu batu..
Tapi kau tetap di hatiku..
Itu yang pasti..

Aku seperti biasa..
Menjalani kehidupan ku setiap saat dan waktu..
Dengan kasih, sayang dan nasihat mu..
Aku masih di sini..tetap di sini..

Dan kau seperti biasa..
Setelah cahaya menerangi pagi..
Kicauan burung bersiulan dini hari..
Kau gagahkan diri demi sesuap nasi..
Keringatmu peluhmu demi tugas yg hakiki..

Kau memang cekal dan tabah..
Ego,ketegasanmu membawa satu tugas..
Tugas yang kau pikuli..
Bermula dari isterimu dan zuriatmu dilahirkan kini..
Sehingga kini kau masih seperti dulu...

Kau insan bergelar lelaki..
Tugas dan amanahmu dipikul kini..
Sehingga aku dewasa...
Masih lagi dimarahi,diteguri dan dileteri..
Walaupun saban hari diri ini merasa...
Aku sudah cukup dewasa..
Mengenal makna kehidupan kini..

Namun pada kau..
Aku masih kecil.. lemah...
Masih seorang bayi..
Yang masih perlu dijaga..
Yang juga perlu diawasi..
Setiap detik, saat dan waktu..

Pesanan dan kata-katamu masih diingati..
Aku masih dibawahmu sehingga kini..
Sehingga takdir dan waktu menentukan nanti..
Aku dinikahi seorang lelaki..
Kau akan fikirkan kembali..

Jika satu ketika nanti..
Tanganmu lemah..uratmu sudah tidak terdaya lagi..
Genggamanmu sudah tidak sekuat dulu..
Ketahuilah anakmu ini
Sudah bersedia..
Memikul tugasmu..menjaga mu..
Pengorbanan dan jasamu...
Tidak hilang dari ingatanku..

Kerna suatu saat dan ketika nanti..
Aku perlukan insan bergelar ‘Lelaki’
Menjaga, menegur, dan mengingatkanku kembali..
Aku, kamu, dan zuriatku..
Seorang lelaki sepertimu..
Kerna kau bernafas dalam peluh dan lelah.
Sebagai seorang lelaki....

"Selamat Hari Bapa Abah"

ABAH, I love you..
For all that you do.
I'll kiss you and hug you
'Cause you love me, too.

^_^

p/s:

Happy Father'day!!
May ALLAH bless u abah..
aku adalah sebahagian daripada apa yang aku temui..

19 June, 2009



Allah tahu hambanya yang sedang bersedih, gembira, memikirkan sesuatu.. Ku dongak ke atas dan melihat ke langit dan ia seakan-akan memberitahu ku....

“orang-orang yang sedang bersedih dan memikirkan sesuatu..
kamu tidak keseorangan.. kami di sini menemanimu”


Tuhan, inikah caramu menunjukkan keagunganMu? aku bersyukur, kerna terpilih melihat keagungan dan kebesaranMU....

Usaha doa dan berserah penuh harap...Sesungguhnya ia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita!!

^_^

17 June, 2009

selesa atau tidakkah kita ^_^

satu suara kedengaran...

“Ko faham tak makna selesa bila bersama?”

Pada saya definisi ‘selesa’ tu banyak maknanya. Dalam hari-hari kita keselesaan kita dalam memilih kawan dan berkawan. Selesa atau tidak kita menjalinkan persahabatan dan berkawan dengan seseorang. Satu kepala, senang masuk gile2x macam kita itu apa yang kita harapkan. Begitu juga dalam persahabatan semuanya di kongsi bersama. Keselesaan kita melakukan sesuatu, menyuarakan dan meluahkan sesuatu dan kadang-kadang tak semua kita mampu luahkan.

Dalam sesebuah keluarga..keakraban kita antara kita dan adik beradik. Kemesraan yang terjalin membuatkan kita selesa untuk menyuarakan semuanya.Masalah, suka duka.Tapi tak semua itu berlaku dalam setiap daripada kita.

Begitu juga dalam perhubungan kita dengan seseorang. Kita berbual dan ceritakan semua dengan kata lain apa-apa sahaja masalah kita pasti akan suara. Mungkin ada pihak yang akan mengatakan biasalah suka mengadu. Ketika bersamanya membuatkan perasaan kita sentiasa tenang, selesa dan tidak tertekan.Dia sentiasa di sisi kita dalam apa jua situasi. memahami hati dan perasaan kita Tapi fahamkah kita erti selesa itu? So tiada sebab mengapa kita perlu mempertikaikan mengapa semua perlu kita rahsiakan dan cerita kepada seseorang dan daripada seseorang. (saya menjawab pertanyaan dari kawan yg masih lagi bertanya berulang-ulang kali). Tepuk dada tanyalah diri...

Kita sering membandingkan diri kita tanpa kita sedar bahawa setiap dairpada kita mempunyai kelebihan masing-masing tanpa kita sedari. Misalnya dia cantik, aku hodoh, dia kurus aku tidak..kata-kata itu pastinya keluar daripada mulut kita semua. Seharusnya kita bersyukur dan hargai diri.Allah menciptakan kita sebaik-baik insan, sebaliknya hargailah diri dgn menjaga diri sendiri agar sentiasa sihat agar apa yang kita impikan akan terlaksana.

Saya menjelaskan apa istilah ‘selesa’ itu pada saya. So tiada istilah sombong, memilih dalam berkawan dan pergaulan dalam kehidupan kita. Simple for me..Setiap individu mempunyai pendapat yang berbeda dan saya?apa yang saya suarakan..


P/s : tiada apa-apa yang ingin dikatakan ^_^

SENYUM & TAWA

SENYUM & TAWA...

Mampukah kita senyum atau ketawa walaupun kita dalam kesedihan? Tentu sukar rasanya untuk berbuat demikian.Justify Full Jika kita mampu sekalipun mungkin orang akan mengganggap kita 'tidak siuman'. Bersedih tentusaja dibolehkan tetapi janganlah berterusan bersedih dan menangis sehingga memudaratkan kesihatan.

Cuba amati antara wajah orang yang sentiasa ceria dan wajah orang yang sentiasa murung dan perhatikan juga mereka yang sentiasa tersenyum dan mereka yang tak pernah senyum ataupun payah untuk senyum apalagi untuk ketawa. Tentu sekali kita dapat melihat perbezaan. Wajah mereka yang ceria, sering tersenyum dan ketawa tentu sekali kelihatan berseri-seri dan tidak keterlaluan jika dikatakan nampak muda dari usianya yang sebenar.

Ada sesetengah dari kita bernasib baik kerana dianugerahkan 'wajah senyum' yang mana kalau dia marah sekalipun masih kelihatan seperti tersenyum. Antara contoh artis bollywood yang berwajah senyum ialah"Rani Mukherjee". Memang sukar mencari wajah begini dan jika anda mempunyai wajah sedemikian anda adalah satu dalam sejuta.Cuba anda perhatikan orang yang dilanda masalah misalnya dan ditambah pula hidupnya tak pernah putusditimpa pelbagai masalah. Tentu sekali wajahnya kelihatan murung, berserabut dan nampak tua dari usia sebenar. Jika demikian tidak boleh kah kita bersedih dan menangis? Tentu sekali boleh tetapi perlu ada tempohnya. Kala bersedih menangislah sepuas hati dan bersedihlah semahunya. Mungkin seminggu, dua minggu atau sebulan anda berada dalam keadaan demikian dan selepas itu anda perlu berbuat sesuatu bagi meneruskan hidup.

Seseorang yang dapat menerima dirinya sakit dan hidup sememangnya ada masalah lalu menerima keadaansedemikian dengan tenang dan masih mampu tersenyum sebenarnya mempunyai tindak balas lebih baik terhadap rawatan yang diberikan.

fakta menarik :

1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 ototmuka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa.Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, cuma sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan
sesebuah ikatan.

Pujangga menyebut :
" SENYUM ITU KELOPAK.
KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA".
Jadi kengkawan jangan lupa untuk senyum, sekerat atau meleret tak kisah lah jangan senyum sinis dah lah tu tak baik tau dan kalau ketawa tu jangan keterlaluan plak cukup sekedar nya sahaja ok.

taken from:www.istimewa2u.blogspot.com


p/s: sambil tdo pon boleh senyum jgk lorh...
kawan sy ckp..lau ktrg syum snyuman sy paling manis..hehe~~~

nak tdo balik..huhu

11 June, 2009

Biadap..kurang ajar...huh!!


Biadap..itulah apa yang boleh saya katakan..cerita ini saya perolehi melalui emel dari seorang kawan. Mula-mula baca blur apa yang cuba dikatakan melalui gambaran muka hadapan permainan yg dikenali "lego"..Lihat sekali lagi..geram pun ade.!!!.apa lagi propaganda yang ingin dilakukan oleh kafir terhadap umat islam seluruh dunia khususnya. Tidak cukup dengan lukisan karikatur yang menghina junjungan besar Rasululallah S.A.W..dan apa lagi yang cuba dilakukan.Smg tiada tempat untuk kalian di bumi Allah ini.


'Kita semuanya sudah maklum betapa kerasnya permusuhan kerajaan Denmark terhadap Islam. Khasnya dalam kontek memperlekehkan junjungan besar Nabi Muhammad SAW, seorang manusia yang termulia, di beri kitab termulia, dalam bahasa termulia, di tanah termulia di muka bumi.'


Benarlah Kalamullah " wa lan tar dha ankal yahudu wa laan nasaara hatta
tattabia millahum "

Umat Islam di seluruh dunia harus bersatu menentang penghinaan yang dilakukan oleh Barat ke atas Nabi Muhammad saw. Jika dilihat perselisihan dan perpecahan yang wujud dalamkalangan umat Islam hari ini tidak mungkin dapat diselesaikan melainkan dengan penyatuan di bawah satu kepimpinan politik.

Umat Islam di seluruh dunia sebenarnya merupakan suatu kekuatan agung yang tidak dapat dikalahkan oleh mana-mana kuasa di dunia ini. Syaratnya, mereka harus kembali bersatu di bawah panji-panji Khilafah Islamiyyah. Maka dengan kekuatan melalui penyatuan inilah, Barat sekali-kali tidak akan sanggup untuk melakukan sesuatu yang mencalar kehormatan Islam.


p/s: masa kecik2x dulu penh men lego dan gusi berdarah sbb gigit lego..huhu

10 June, 2009

Maaf..sorry...so whatever...



MEMANG banyak kejadian yang memancing emosi marah kita.Kita marah kerana dunia berjalan tidak mengikut kemahuan kita. Kita marah disebabkan keinginan kita tidak dipenuhi. Kita marah kerana pasangan, anak, orang tua, orang atasan, orang bawahan dan rakan sejawat tidak melakukan apa yang kita inginkan.

Kita marah kepada pemandu kereta yang memaki kita, yang memotong tanpa memberi isyarat yang hampir-hampir membuat kita kemalangan. Begitu juga dengan orang yang sering minta bantuan, tetapi tidak pernah mengucapkan terima kasih pada kita. Kadang-kadang kita terfikir mungkin orang itu tidak tahu bahawa kita membencinya. Namun, kita lupa bahawa kebencian yang disimpan hanya merugikan diri sendiri. Lebih parah lagi, kita memendam kemarahan ini berhari-hari, bahkan bertahun-tahun.

Apakah yang kita dapat daripada kebencian demi kebencian? Bukan hanya perkahwinan yang beranak pinak. Kebencian juga menghasilkan anak, cucu, cicit dengan wajah yang lebih menakutkan.Keengganan memaafkan umpama racun dalam kehidupan akan menimbulkan penyakit yang membahayakan kebahagiaan kita. Kita sering menyimpan amarah ini sama maksudnya dengan ‘memasukkan makanan beracun’ ke dalam fikiran. Kita tidak sedar bahawa inilah sumber penderitaan. Salah satu makanan yang paling berbahaya itu ialah ‘keengganan untuk memaafkan orang lain!’

Dalam keadaan begini, kita tidak ada pilihan, kecuali belajar dan mendidik diri untuk melupakan kebencian serta mula memaafkan orang lain. Ya sekali lagi memaafkan orang lain. Inilah tindakan yang amat sukar dilakukan pada zaman ini. Berat, sukar, tidak mungkin, tidak boleh, itulah rangkaian alasan yang diberikan kepada seluruh upaya untuk memaafkan orang lain.

Firman Allah bermaksud: "Jika kamu menyatakan sesuatu kebaikan atau menyembunyikan atau memaafkan sesuatu kesalahan (orang lain), maka sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa." (Surah an Nisa’, ayat 149)

Perbuatan memaafkan pasti menyembuhkan siapa saja yang rela memaafkan. Ia umpama melepaskan beban berat yang lama tergalas pada bahu, demikianlah rasanya ketika kita rela memaafkan orang lain. "Walaupun kita cuba mempertahankan sesuatu yang kita rasakan benar.. dan ianya dikatakan salah dan aku dikatakan ego"... "walaupun kita cuba mempertahankan hak kita walaupun dikatakan tidak guna mempertahankannya sudah jelas salah sdr"..."kita cuba melawan kembali demi mempertahankan hak kita..dan ia tiada hasilnya..kerana kita bukan seperti yang kita gambarkan kerana kita rasakan kita tidak seperti dulu"

‘when you give love, you receive it at the same time. And letting go of the past and forgiving everyone and everything helps you not to be afraid’
"siegel"


p/s: aku sdg berfikir dan akan berfikir.......how???














^_^ tibe2x aku minat kartun japan..senget hahaha


tak2x bukan japan bukan hehe=P

07 June, 2009

Weekend?? best-best ^_^


weekend yg sgt best...lain yg plan lain yg jd..memandangkan family saya xjadi dtg atas alasan yg diberikan oleh adik yg sengal!!so..saya pun kuar jalan2x.....MAKAN+MOVIE..

1st movie.."Syurga Cinta"..Walaupun agak lambat menonton yer...sebagai student media nak kritik skit...(media ke?hehe) taklah menarik sangat pun jalan ceritanya...tapi cm biase je..watak yg dimainkan oleh Heliza melalui dialog sangat kaku....mybe 1st time kot berlakon..penerapan unsur-unsur muslimah yg cuba dibawakan oleh heliza sebagai "syuhadah" tapi cerita ini ok jgklah sbb ade adik haziq...watak yaang dimainkan sgt kelakor cute...Awal? no komen cam biasa je...utuk last part for this movie...saya dah leh agak kesudahan cite ni cane..layankan jela..dah org ty nak tgk cite pe...hehe ^_^ kan dear??















Then 2nd movie ktrg "Jangan pandang belakang congkak"sgt kelakar ...ingat filem seram...tapi best2x..^_^

























p/s : lau pon sy jalan2x tp asignment dah siap lorh...hehe
xsbr nak hbs shortsem ni...
tq dear ^_^

End of 3rd semester 08/09 .....


Alhamdulilah..akhirnya 3rd sem saya akan tamat esok..jam 3pm selepas berakhirnya last paper jam 5pm..so lepas ni xde dah shortsem2x ni...tinggal 2 sem lagi before berakhirnya pengajian saya di UKM..Macam2 dah lalui..dan saya makin faham kot..^_^..Thanks pd insan yang selalui di sisi saya walau ape jua keadaan yang berlaku..Thanks For Allah dan my family yang selalu faham walaupun anak mu selalu shj buat hal..^_^ saya akan cuti selama seminggu sebelum meneruskan kuliah seperti hari-hari biasa..Tapi rasanya minggu pertama kuliah saya berniat untuk memontengkan diri..sebelum betul-betul bersedia untuk ke kuliah seperti biasa..hehe.Tapi rasanya kerja luar lebih banyak daripada kuliah di fakulti.

Semuanya dah difikirkan dan perancangan dah dilakukan untuk sem depan.Tugasan kumpulan?? "khidmat masyarakat, Majalah Advokasi, Kertas Projek dan Praktikal sudah difikirkan dengan kawan-kawan yang lain. Semuanya akan dilakukan dan berharap berjalan mengikut segala yang dirancang..

Tiada apa-apa lagi yang hendak dicoretkan..semuanya.. pahit dan manis telah saya lalui..suka duka?? semoga hari-hari mendatang akan lebih bermakna.. dan dilalui dengan lebih bersedia..



Ilal liqo ma'al salamah..

See ya!!! ^_^....


p/s::
the clock is ticking.....

Thanks ya !!^_^...



Thanks ya pada yang telah memberi awards ni pada saya..baru sekarang terasa nak tulis dan paparkan awards yang saya dapat..^_^..tq again..semoga ukhwah fillah ni akn terus kekal

see ya!!

p/s:
sedang review topic untuk final exam..walaupun exam hy utk shortsem je..^_^
gudluck utk final exam nanti emann!! all da best..
Aku percaya pada kata hati.
tak tahu nak ckp ape dah..^_^..

^_^

Dialah lelaki itu....

Aku seperti biasa..
Menempuh hari-hariku tanpa kau di sisi..
Jauh darimu beribu-ribu batu..
Tapi kau tetap di hatiku..
Itu yang pasti..

Aku seperti biasa..
Menjalani kehidupan ku setiap saat dan waktu..
Dengan kasih, sayang dan nasihat mu..
Aku masih di sini..tetap di sini..

Dan kau seperti biasa..
Setelah cahaya menerangi pagi..
Kicauan burung bersiulan dini hari..
Kau gagahkan diri demi sesuap nasi..
Keringatmu peluhmu demi tugas yg hakiki..

Kau memang cekal dan tabah..
Ego,ketegasanmu membawa satu tugas..
Tugas yang kau pikuli..
Bermula dari isterimu dan zuriatmu dilahirkan kini..
Sehingga kini kau masih seperti dulu...

Kau insan bergelar lelaki..
Tugas dan amanahmu dipikul kini..
Sehingga aku dewasa...
Masih lagi dimarahi,diteguri dan dileteri..
Walaupun saban hari diri ini merasa...
Aku sudah cukup dewasa..
Mengenal makna kehidupan kini..

Namun pada kau..
Aku masih kecil.. lemah...
Masih seorang bayi..
Yang masih perlu dijaga..
Yang juga perlu diawasi..
Setiap detik, saat dan waktu..

Pesanan dan kata-katamu masih diingati..
Aku masih dibawahmu sehingga kini..
Sehingga takdir dan waktu menentukan nanti..
Aku dinikahi seorang lelaki..
Kau akan fikirkan kembali..

Jika satu ketika nanti..
Tanganmu lemah..uratmu sudah tidak terdaya lagi..
Genggamanmu sudah tidak sekuat dulu..
Ketahuilah anakmu ini
Sudah bersedia..
Memikul tugasmu..menjaga mu..
Pengorbanan dan jasamu...
Tidak hilang dari ingatanku..

Kerna suatu saat dan ketika nanti..
Aku perlukan insan bergelar ‘Lelaki’
Menjaga, menegur, dan mengingatkanku kembali..
Aku, kamu, dan zuriatku..
Seorang lelaki sepertimu..
Kerna kau bernafas dalam peluh dan lelah.
Sebagai seorang lelaki....

"Selamat Hari Bapa Abah"

ABAH, I love you..
For all that you do.
I'll kiss you and hug you
'Cause you love me, too.

^_^

p/s:

Happy Father'day!!
May ALLAH bless u abah..
aku adalah sebahagian daripada apa yang aku temui..


Allah tahu hambanya yang sedang bersedih, gembira, memikirkan sesuatu.. Ku dongak ke atas dan melihat ke langit dan ia seakan-akan memberitahu ku....

“orang-orang yang sedang bersedih dan memikirkan sesuatu..
kamu tidak keseorangan.. kami di sini menemanimu”


Tuhan, inikah caramu menunjukkan keagunganMu? aku bersyukur, kerna terpilih melihat keagungan dan kebesaranMU....

Usaha doa dan berserah penuh harap...Sesungguhnya ia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita!!

^_^

selesa atau tidakkah kita ^_^

satu suara kedengaran...

“Ko faham tak makna selesa bila bersama?”

Pada saya definisi ‘selesa’ tu banyak maknanya. Dalam hari-hari kita keselesaan kita dalam memilih kawan dan berkawan. Selesa atau tidak kita menjalinkan persahabatan dan berkawan dengan seseorang. Satu kepala, senang masuk gile2x macam kita itu apa yang kita harapkan. Begitu juga dalam persahabatan semuanya di kongsi bersama. Keselesaan kita melakukan sesuatu, menyuarakan dan meluahkan sesuatu dan kadang-kadang tak semua kita mampu luahkan.

Dalam sesebuah keluarga..keakraban kita antara kita dan adik beradik. Kemesraan yang terjalin membuatkan kita selesa untuk menyuarakan semuanya.Masalah, suka duka.Tapi tak semua itu berlaku dalam setiap daripada kita.

Begitu juga dalam perhubungan kita dengan seseorang. Kita berbual dan ceritakan semua dengan kata lain apa-apa sahaja masalah kita pasti akan suara. Mungkin ada pihak yang akan mengatakan biasalah suka mengadu. Ketika bersamanya membuatkan perasaan kita sentiasa tenang, selesa dan tidak tertekan.Dia sentiasa di sisi kita dalam apa jua situasi. memahami hati dan perasaan kita Tapi fahamkah kita erti selesa itu? So tiada sebab mengapa kita perlu mempertikaikan mengapa semua perlu kita rahsiakan dan cerita kepada seseorang dan daripada seseorang. (saya menjawab pertanyaan dari kawan yg masih lagi bertanya berulang-ulang kali). Tepuk dada tanyalah diri...

Kita sering membandingkan diri kita tanpa kita sedar bahawa setiap dairpada kita mempunyai kelebihan masing-masing tanpa kita sedari. Misalnya dia cantik, aku hodoh, dia kurus aku tidak..kata-kata itu pastinya keluar daripada mulut kita semua. Seharusnya kita bersyukur dan hargai diri.Allah menciptakan kita sebaik-baik insan, sebaliknya hargailah diri dgn menjaga diri sendiri agar sentiasa sihat agar apa yang kita impikan akan terlaksana.

Saya menjelaskan apa istilah ‘selesa’ itu pada saya. So tiada istilah sombong, memilih dalam berkawan dan pergaulan dalam kehidupan kita. Simple for me..Setiap individu mempunyai pendapat yang berbeda dan saya?apa yang saya suarakan..


P/s : tiada apa-apa yang ingin dikatakan ^_^

SENYUM & TAWA

SENYUM & TAWA...

Mampukah kita senyum atau ketawa walaupun kita dalam kesedihan? Tentu sukar rasanya untuk berbuat demikian.Justify Full Jika kita mampu sekalipun mungkin orang akan mengganggap kita 'tidak siuman'. Bersedih tentusaja dibolehkan tetapi janganlah berterusan bersedih dan menangis sehingga memudaratkan kesihatan.

Cuba amati antara wajah orang yang sentiasa ceria dan wajah orang yang sentiasa murung dan perhatikan juga mereka yang sentiasa tersenyum dan mereka yang tak pernah senyum ataupun payah untuk senyum apalagi untuk ketawa. Tentu sekali kita dapat melihat perbezaan. Wajah mereka yang ceria, sering tersenyum dan ketawa tentu sekali kelihatan berseri-seri dan tidak keterlaluan jika dikatakan nampak muda dari usianya yang sebenar.

Ada sesetengah dari kita bernasib baik kerana dianugerahkan 'wajah senyum' yang mana kalau dia marah sekalipun masih kelihatan seperti tersenyum. Antara contoh artis bollywood yang berwajah senyum ialah"Rani Mukherjee". Memang sukar mencari wajah begini dan jika anda mempunyai wajah sedemikian anda adalah satu dalam sejuta.Cuba anda perhatikan orang yang dilanda masalah misalnya dan ditambah pula hidupnya tak pernah putusditimpa pelbagai masalah. Tentu sekali wajahnya kelihatan murung, berserabut dan nampak tua dari usia sebenar. Jika demikian tidak boleh kah kita bersedih dan menangis? Tentu sekali boleh tetapi perlu ada tempohnya. Kala bersedih menangislah sepuas hati dan bersedihlah semahunya. Mungkin seminggu, dua minggu atau sebulan anda berada dalam keadaan demikian dan selepas itu anda perlu berbuat sesuatu bagi meneruskan hidup.

Seseorang yang dapat menerima dirinya sakit dan hidup sememangnya ada masalah lalu menerima keadaansedemikian dengan tenang dan masih mampu tersenyum sebenarnya mempunyai tindak balas lebih baik terhadap rawatan yang diberikan.

fakta menarik :

1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 ototmuka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa.Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .

9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).

10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.

14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, cuma sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan
sesebuah ikatan.

Pujangga menyebut :
" SENYUM ITU KELOPAK.
KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA".
Jadi kengkawan jangan lupa untuk senyum, sekerat atau meleret tak kisah lah jangan senyum sinis dah lah tu tak baik tau dan kalau ketawa tu jangan keterlaluan plak cukup sekedar nya sahaja ok.

taken from:www.istimewa2u.blogspot.com


p/s: sambil tdo pon boleh senyum jgk lorh...
kawan sy ckp..lau ktrg syum snyuman sy paling manis..hehe~~~

nak tdo balik..huhu

Biadap..kurang ajar...huh!!


Biadap..itulah apa yang boleh saya katakan..cerita ini saya perolehi melalui emel dari seorang kawan. Mula-mula baca blur apa yang cuba dikatakan melalui gambaran muka hadapan permainan yg dikenali "lego"..Lihat sekali lagi..geram pun ade.!!!.apa lagi propaganda yang ingin dilakukan oleh kafir terhadap umat islam seluruh dunia khususnya. Tidak cukup dengan lukisan karikatur yang menghina junjungan besar Rasululallah S.A.W..dan apa lagi yang cuba dilakukan.Smg tiada tempat untuk kalian di bumi Allah ini.


'Kita semuanya sudah maklum betapa kerasnya permusuhan kerajaan Denmark terhadap Islam. Khasnya dalam kontek memperlekehkan junjungan besar Nabi Muhammad SAW, seorang manusia yang termulia, di beri kitab termulia, dalam bahasa termulia, di tanah termulia di muka bumi.'


Benarlah Kalamullah " wa lan tar dha ankal yahudu wa laan nasaara hatta
tattabia millahum "

Umat Islam di seluruh dunia harus bersatu menentang penghinaan yang dilakukan oleh Barat ke atas Nabi Muhammad saw. Jika dilihat perselisihan dan perpecahan yang wujud dalamkalangan umat Islam hari ini tidak mungkin dapat diselesaikan melainkan dengan penyatuan di bawah satu kepimpinan politik.

Umat Islam di seluruh dunia sebenarnya merupakan suatu kekuatan agung yang tidak dapat dikalahkan oleh mana-mana kuasa di dunia ini. Syaratnya, mereka harus kembali bersatu di bawah panji-panji Khilafah Islamiyyah. Maka dengan kekuatan melalui penyatuan inilah, Barat sekali-kali tidak akan sanggup untuk melakukan sesuatu yang mencalar kehormatan Islam.


p/s: masa kecik2x dulu penh men lego dan gusi berdarah sbb gigit lego..huhu

Maaf..sorry...so whatever...



MEMANG banyak kejadian yang memancing emosi marah kita.Kita marah kerana dunia berjalan tidak mengikut kemahuan kita. Kita marah disebabkan keinginan kita tidak dipenuhi. Kita marah kerana pasangan, anak, orang tua, orang atasan, orang bawahan dan rakan sejawat tidak melakukan apa yang kita inginkan.

Kita marah kepada pemandu kereta yang memaki kita, yang memotong tanpa memberi isyarat yang hampir-hampir membuat kita kemalangan. Begitu juga dengan orang yang sering minta bantuan, tetapi tidak pernah mengucapkan terima kasih pada kita. Kadang-kadang kita terfikir mungkin orang itu tidak tahu bahawa kita membencinya. Namun, kita lupa bahawa kebencian yang disimpan hanya merugikan diri sendiri. Lebih parah lagi, kita memendam kemarahan ini berhari-hari, bahkan bertahun-tahun.

Apakah yang kita dapat daripada kebencian demi kebencian? Bukan hanya perkahwinan yang beranak pinak. Kebencian juga menghasilkan anak, cucu, cicit dengan wajah yang lebih menakutkan.Keengganan memaafkan umpama racun dalam kehidupan akan menimbulkan penyakit yang membahayakan kebahagiaan kita. Kita sering menyimpan amarah ini sama maksudnya dengan ‘memasukkan makanan beracun’ ke dalam fikiran. Kita tidak sedar bahawa inilah sumber penderitaan. Salah satu makanan yang paling berbahaya itu ialah ‘keengganan untuk memaafkan orang lain!’

Dalam keadaan begini, kita tidak ada pilihan, kecuali belajar dan mendidik diri untuk melupakan kebencian serta mula memaafkan orang lain. Ya sekali lagi memaafkan orang lain. Inilah tindakan yang amat sukar dilakukan pada zaman ini. Berat, sukar, tidak mungkin, tidak boleh, itulah rangkaian alasan yang diberikan kepada seluruh upaya untuk memaafkan orang lain.

Firman Allah bermaksud: "Jika kamu menyatakan sesuatu kebaikan atau menyembunyikan atau memaafkan sesuatu kesalahan (orang lain), maka sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa." (Surah an Nisa’, ayat 149)

Perbuatan memaafkan pasti menyembuhkan siapa saja yang rela memaafkan. Ia umpama melepaskan beban berat yang lama tergalas pada bahu, demikianlah rasanya ketika kita rela memaafkan orang lain. "Walaupun kita cuba mempertahankan sesuatu yang kita rasakan benar.. dan ianya dikatakan salah dan aku dikatakan ego"... "walaupun kita cuba mempertahankan hak kita walaupun dikatakan tidak guna mempertahankannya sudah jelas salah sdr"..."kita cuba melawan kembali demi mempertahankan hak kita..dan ia tiada hasilnya..kerana kita bukan seperti yang kita gambarkan kerana kita rasakan kita tidak seperti dulu"

‘when you give love, you receive it at the same time. And letting go of the past and forgiving everyone and everything helps you not to be afraid’
"siegel"


p/s: aku sdg berfikir dan akan berfikir.......how???














^_^ tibe2x aku minat kartun japan..senget hahaha


tak2x bukan japan bukan hehe=P

i wanna be with u..^_^

video

This video is really sweet.. nice song ^_^

Love it!!

Weekend?? best-best ^_^


weekend yg sgt best...lain yg plan lain yg jd..memandangkan family saya xjadi dtg atas alasan yg diberikan oleh adik yg sengal!!so..saya pun kuar jalan2x.....MAKAN+MOVIE..

1st movie.."Syurga Cinta"..Walaupun agak lambat menonton yer...sebagai student media nak kritik skit...(media ke?hehe) taklah menarik sangat pun jalan ceritanya...tapi cm biase je..watak yg dimainkan oleh Heliza melalui dialog sangat kaku....mybe 1st time kot berlakon..penerapan unsur-unsur muslimah yg cuba dibawakan oleh heliza sebagai "syuhadah" tapi cerita ini ok jgklah sbb ade adik haziq...watak yaang dimainkan sgt kelakor cute...Awal? no komen cam biasa je...utuk last part for this movie...saya dah leh agak kesudahan cite ni cane..layankan jela..dah org ty nak tgk cite pe...hehe ^_^ kan dear??















Then 2nd movie ktrg "Jangan pandang belakang congkak"sgt kelakar ...ingat filem seram...tapi best2x..^_^

























p/s : lau pon sy jalan2x tp asignment dah siap lorh...hehe
xsbr nak hbs shortsem ni...
tq dear ^_^