17 June, 2009

selesa atau tidakkah kita ^_^

satu suara kedengaran...

“Ko faham tak makna selesa bila bersama?”

Pada saya definisi ‘selesa’ tu banyak maknanya. Dalam hari-hari kita keselesaan kita dalam memilih kawan dan berkawan. Selesa atau tidak kita menjalinkan persahabatan dan berkawan dengan seseorang. Satu kepala, senang masuk gile2x macam kita itu apa yang kita harapkan. Begitu juga dalam persahabatan semuanya di kongsi bersama. Keselesaan kita melakukan sesuatu, menyuarakan dan meluahkan sesuatu dan kadang-kadang tak semua kita mampu luahkan.

Dalam sesebuah keluarga..keakraban kita antara kita dan adik beradik. Kemesraan yang terjalin membuatkan kita selesa untuk menyuarakan semuanya.Masalah, suka duka.Tapi tak semua itu berlaku dalam setiap daripada kita.

Begitu juga dalam perhubungan kita dengan seseorang. Kita berbual dan ceritakan semua dengan kata lain apa-apa sahaja masalah kita pasti akan suara. Mungkin ada pihak yang akan mengatakan biasalah suka mengadu. Ketika bersamanya membuatkan perasaan kita sentiasa tenang, selesa dan tidak tertekan.Dia sentiasa di sisi kita dalam apa jua situasi. memahami hati dan perasaan kita Tapi fahamkah kita erti selesa itu? So tiada sebab mengapa kita perlu mempertikaikan mengapa semua perlu kita rahsiakan dan cerita kepada seseorang dan daripada seseorang. (saya menjawab pertanyaan dari kawan yg masih lagi bertanya berulang-ulang kali). Tepuk dada tanyalah diri...

Kita sering membandingkan diri kita tanpa kita sedar bahawa setiap dairpada kita mempunyai kelebihan masing-masing tanpa kita sedari. Misalnya dia cantik, aku hodoh, dia kurus aku tidak..kata-kata itu pastinya keluar daripada mulut kita semua. Seharusnya kita bersyukur dan hargai diri.Allah menciptakan kita sebaik-baik insan, sebaliknya hargailah diri dgn menjaga diri sendiri agar sentiasa sihat agar apa yang kita impikan akan terlaksana.

Saya menjelaskan apa istilah ‘selesa’ itu pada saya. So tiada istilah sombong, memilih dalam berkawan dan pergaulan dalam kehidupan kita. Simple for me..Setiap individu mempunyai pendapat yang berbeda dan saya?apa yang saya suarakan..


P/s : tiada apa-apa yang ingin dikatakan ^_^

2 comments:

wann said...

mcm da gtau sumthing je.. ^_^



p/s : it's not people that matters, it's our perception that matters most..

shaiqin aisyah_Emann said...

bile ye gtw? xde2x...silap num lorh...hehe ^_^

selesa atau tidakkah kita ^_^

satu suara kedengaran...

“Ko faham tak makna selesa bila bersama?”

Pada saya definisi ‘selesa’ tu banyak maknanya. Dalam hari-hari kita keselesaan kita dalam memilih kawan dan berkawan. Selesa atau tidak kita menjalinkan persahabatan dan berkawan dengan seseorang. Satu kepala, senang masuk gile2x macam kita itu apa yang kita harapkan. Begitu juga dalam persahabatan semuanya di kongsi bersama. Keselesaan kita melakukan sesuatu, menyuarakan dan meluahkan sesuatu dan kadang-kadang tak semua kita mampu luahkan.

Dalam sesebuah keluarga..keakraban kita antara kita dan adik beradik. Kemesraan yang terjalin membuatkan kita selesa untuk menyuarakan semuanya.Masalah, suka duka.Tapi tak semua itu berlaku dalam setiap daripada kita.

Begitu juga dalam perhubungan kita dengan seseorang. Kita berbual dan ceritakan semua dengan kata lain apa-apa sahaja masalah kita pasti akan suara. Mungkin ada pihak yang akan mengatakan biasalah suka mengadu. Ketika bersamanya membuatkan perasaan kita sentiasa tenang, selesa dan tidak tertekan.Dia sentiasa di sisi kita dalam apa jua situasi. memahami hati dan perasaan kita Tapi fahamkah kita erti selesa itu? So tiada sebab mengapa kita perlu mempertikaikan mengapa semua perlu kita rahsiakan dan cerita kepada seseorang dan daripada seseorang. (saya menjawab pertanyaan dari kawan yg masih lagi bertanya berulang-ulang kali). Tepuk dada tanyalah diri...

Kita sering membandingkan diri kita tanpa kita sedar bahawa setiap dairpada kita mempunyai kelebihan masing-masing tanpa kita sedari. Misalnya dia cantik, aku hodoh, dia kurus aku tidak..kata-kata itu pastinya keluar daripada mulut kita semua. Seharusnya kita bersyukur dan hargai diri.Allah menciptakan kita sebaik-baik insan, sebaliknya hargailah diri dgn menjaga diri sendiri agar sentiasa sihat agar apa yang kita impikan akan terlaksana.

Saya menjelaskan apa istilah ‘selesa’ itu pada saya. So tiada istilah sombong, memilih dalam berkawan dan pergaulan dalam kehidupan kita. Simple for me..Setiap individu mempunyai pendapat yang berbeda dan saya?apa yang saya suarakan..


P/s : tiada apa-apa yang ingin dikatakan ^_^

2 comments:

wann said...

mcm da gtau sumthing je.. ^_^



p/s : it's not people that matters, it's our perception that matters most..

shaiqin aisyah_Emann said...

bile ye gtw? xde2x...silap num lorh...hehe ^_^