06 January, 2010

Nilai kasih seorang ibu..


Sepasang suami isteri menghantar anak perempuan sulung mereka melanjutkan pengajian ke IPTA di sebuah Bandar di Utara tanah air. Sepanjang perjalanan balik, si isteri tidak banyak bercakap,asyik memandang ke luar tingkap. Berheti di sebuah kedai makan, isteri minta di belikan taufu fa. Sambil makan taufu fa, dia teresak-esak menutup hidung yang merah.

”awatnya? Taufu fa tu pedas ke?” gurau suami. Si isteri menjadi malu apabila esakannya menjadi bahan gurauan suami. Begitulah hatiibu, insan yang paling rapat dengan anak, lebih-lebih lagi anak perempuan.Rasa sebak dada apabila anak yang dibesarkan sejak belasan tahun terpaksa dilepaskan membesar mendalami ilmu demi sebuah kehidupan yang semakin matang dan mencabar. Mudah-mudahan esakan ibu kali keduanya nanti adalah esakan bangga melihat kejayaan anak menggengam ijazah seraya bergelar insan soleh penyeri bumi ALLAH yang pebuh barakah ini dengan kejayaan yang dipilih

Sumber buku: Alahai pengantin baru

Ibu ibarat penyeri kehidupan kita dan mentari yang tiada penggantinya. Nafas kehidupan kita dan syurga sebelum syurga. Betapa besar pengorbanan dan kasih seorang ibu kepada kita. Beryukurlah kita yang dilahirkan masih meiliki ibu di samping kita. Walaupun sesudah ibu tiada, doa tidak putus-putus dari kita sebagai penghubung ukhwah dari jernihan darah yang mengalir dari dalam badan kita.

‘ketika datang seorang pemuda menanyakan tentang apakah perbuatan baik kepada ibunya selama ini mampu membalas jasa kesetiaan ibunya sejak masih kecil hingga dewasa. Maka jawab nabi "Semua yang engkau lakukan tak akan mampu membalas kebaikan ibumu walau hanya satu pukulan tanganmu di dalam perut ibumu".

Ibu adalah tempat kita mengadu dan diberikan kasih sayang seorang ibu kepada kita. Kita menyedari bertapa besarnya jasa ibu kita. Bagaimana kita dapat membayangkan kegembiraan di hati seorang ketika menanti saat kelahiran kita selama 9 bulan. Namun kini, saya merasa pelik tidak wujudkan lagi perasaan kasih dan sayang dalam diri kita apabila kes-kes pembuangan bayi masih lagi berlaku. Benci dan jijik apabila masih ada lagi segenlintir wanita tidak tahu menilai kasih dan sayang seorang ibu kepada anaknya.

Terjaga setiap malam menunggu kita nyenyak tidur. Naluri seorang ibu dapat merasa setiap perasaan dari seorang anak. Jika kita mengharap ALLAH merahmati setiap apa yang kita lakukan. Redha ibu itu adalah penting. Walau berapa jumlah angka umur kita. Selagi ibu masih di samping kita. Kita masih lagi anak yang kecil di matanya. Dalam doa dan sujudnya tidak putus-putus mendoakan kejayaan dan kesejahteraan kepada anak-anaknya. Walau di mana anak-anaknya berada. Ingatan itu masih tidak putus-putus.

Selagi masih punya kesempatan jangan sia-siakan peluang yang ada. Bagi yang tiada doa sebagai pengirim kasih dan sayang kita. Mana mungkin akan terputus kasih dan sayang seorang ibu terhadap anak-anak nya. Teringat kata-kata ibu, apabila kamu sudah punyai anak dan keluarga sendiri, kamu pasti akan merasai bagaimana perasaan seorang ibu. Nilai kasih seorang ibu itu tidak mungkin dapat dibalas dengan wang ringgit. Namun kasih sayang dan kebahagiaan daripada kita itu lebih bermakna.


Nilai kasih seorang ibu tiada hadnya:

"seorang anak menghampiri ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesat tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.

Kos upah membantu ibu:
Tolong kemas bilik minggu ini: RM2.00
Tolong ibu pergi kedai; RM 5.00
Tolong jaga adik : RM 3.00
Tolong buang sampah RM 1.00
.......................
Jumlah kesemuanya : RM 11.00

Selesai membaca si ibu memandang anaknya yang berdiri di situ dengan penuh harapan dan berbagai kenangan terlinta dalam fikiran ibu. Si ibu mencapai pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

Untuk sembilan bulan ketika ibu mengandung kamu selama kamu tumbuh dalam perut ibu: PERCUMA.

Untuk semua malam ketika ibu menemani kamu, menjaga dan mengubati kamu dan mendoakan kamu: PERCUMA

Untuk Semua saat susah, dan semua air mata yang kamu sebabkan selama ini: PERCUMA.

Untuk Semua malam yang dipenuhi rasa takut dan cemas :PERCUMA

Untuk menyediakan mainan, makan minum. Baju dan segala keperluan dan mengesat hidung kamu : PERCUMA

Anakku dan apabila kamu menjumlahkan keseluruhan harga dan nilai cinta sejati ibu adalah percuma.

Air mata si anak berlinangan setelah membca pa yang ditulis. SI anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata, "saya sayang sekali ibu" Si anak mengambil pen dan menulis "SEMUANYA TELAH DIBAYAR"


Diriwayatkan seseorang telah bertemu Rasulullah SAW dan bertanya: ”wahai rasulullah, siapakah yang paling berhak mendapat layanan baik dari ibuku?’ Rasulullah menjawab, ’ibumu (dan diulang sebanyak tiga kali). Kemudian ayahmu, kemudian saudara-saudara terdekatmu.


"Selamat Hari Jadi buat ibu saya AISYAH" semoga panjang umur diberikan kesihatan dan ketenangan hati untukmu. Anakmu mohon dihalalkan semuanya.

If your mom is alive and clse to you,
give her a big kiss and ask her for forgiveness.
If she is far away, call her. Is She passed away, pray for her.

4 comments:

+miaSakura+ said...

slmat hari lahir makcik aisyah . semoga pnjng umur murah rezeki hendaknya....

shaiqin aisyah_Emann said...

tq darl!~ hadiah blh pas kat anak pem dia. pas masuk JPA..aku tuntut ^_^

Conee said...

Slmt hari jadi buat Mak Ikin jugak... betul tu, Nur aka Conee yang dah besar panjang ni pun mak masih anggap umur Conee ni 7 tahun slalu... tapi, kita tahu yang diorang sayang sangat kat kita walaupun kita berkali-kali melukakan diorang... kannn? :) Apa-apa pun sayangilah diorang dengan sepenuh hati...

shaiqin aisyah_Emann said...

betul2x~ ni lagi sorang..kak nur adiah ya boleh di pas pada anak ya..sebelah blok ja kan..=p

Nilai kasih seorang ibu..


Sepasang suami isteri menghantar anak perempuan sulung mereka melanjutkan pengajian ke IPTA di sebuah Bandar di Utara tanah air. Sepanjang perjalanan balik, si isteri tidak banyak bercakap,asyik memandang ke luar tingkap. Berheti di sebuah kedai makan, isteri minta di belikan taufu fa. Sambil makan taufu fa, dia teresak-esak menutup hidung yang merah.

”awatnya? Taufu fa tu pedas ke?” gurau suami. Si isteri menjadi malu apabila esakannya menjadi bahan gurauan suami. Begitulah hatiibu, insan yang paling rapat dengan anak, lebih-lebih lagi anak perempuan.Rasa sebak dada apabila anak yang dibesarkan sejak belasan tahun terpaksa dilepaskan membesar mendalami ilmu demi sebuah kehidupan yang semakin matang dan mencabar. Mudah-mudahan esakan ibu kali keduanya nanti adalah esakan bangga melihat kejayaan anak menggengam ijazah seraya bergelar insan soleh penyeri bumi ALLAH yang pebuh barakah ini dengan kejayaan yang dipilih

Sumber buku: Alahai pengantin baru

Ibu ibarat penyeri kehidupan kita dan mentari yang tiada penggantinya. Nafas kehidupan kita dan syurga sebelum syurga. Betapa besar pengorbanan dan kasih seorang ibu kepada kita. Beryukurlah kita yang dilahirkan masih meiliki ibu di samping kita. Walaupun sesudah ibu tiada, doa tidak putus-putus dari kita sebagai penghubung ukhwah dari jernihan darah yang mengalir dari dalam badan kita.

‘ketika datang seorang pemuda menanyakan tentang apakah perbuatan baik kepada ibunya selama ini mampu membalas jasa kesetiaan ibunya sejak masih kecil hingga dewasa. Maka jawab nabi "Semua yang engkau lakukan tak akan mampu membalas kebaikan ibumu walau hanya satu pukulan tanganmu di dalam perut ibumu".

Ibu adalah tempat kita mengadu dan diberikan kasih sayang seorang ibu kepada kita. Kita menyedari bertapa besarnya jasa ibu kita. Bagaimana kita dapat membayangkan kegembiraan di hati seorang ketika menanti saat kelahiran kita selama 9 bulan. Namun kini, saya merasa pelik tidak wujudkan lagi perasaan kasih dan sayang dalam diri kita apabila kes-kes pembuangan bayi masih lagi berlaku. Benci dan jijik apabila masih ada lagi segenlintir wanita tidak tahu menilai kasih dan sayang seorang ibu kepada anaknya.

Terjaga setiap malam menunggu kita nyenyak tidur. Naluri seorang ibu dapat merasa setiap perasaan dari seorang anak. Jika kita mengharap ALLAH merahmati setiap apa yang kita lakukan. Redha ibu itu adalah penting. Walau berapa jumlah angka umur kita. Selagi ibu masih di samping kita. Kita masih lagi anak yang kecil di matanya. Dalam doa dan sujudnya tidak putus-putus mendoakan kejayaan dan kesejahteraan kepada anak-anaknya. Walau di mana anak-anaknya berada. Ingatan itu masih tidak putus-putus.

Selagi masih punya kesempatan jangan sia-siakan peluang yang ada. Bagi yang tiada doa sebagai pengirim kasih dan sayang kita. Mana mungkin akan terputus kasih dan sayang seorang ibu terhadap anak-anak nya. Teringat kata-kata ibu, apabila kamu sudah punyai anak dan keluarga sendiri, kamu pasti akan merasai bagaimana perasaan seorang ibu. Nilai kasih seorang ibu itu tidak mungkin dapat dibalas dengan wang ringgit. Namun kasih sayang dan kebahagiaan daripada kita itu lebih bermakna.


Nilai kasih seorang ibu tiada hadnya:

"seorang anak menghampiri ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesat tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.

Kos upah membantu ibu:
Tolong kemas bilik minggu ini: RM2.00
Tolong ibu pergi kedai; RM 5.00
Tolong jaga adik : RM 3.00
Tolong buang sampah RM 1.00
.......................
Jumlah kesemuanya : RM 11.00

Selesai membaca si ibu memandang anaknya yang berdiri di situ dengan penuh harapan dan berbagai kenangan terlinta dalam fikiran ibu. Si ibu mencapai pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

Untuk sembilan bulan ketika ibu mengandung kamu selama kamu tumbuh dalam perut ibu: PERCUMA.

Untuk semua malam ketika ibu menemani kamu, menjaga dan mengubati kamu dan mendoakan kamu: PERCUMA

Untuk Semua saat susah, dan semua air mata yang kamu sebabkan selama ini: PERCUMA.

Untuk Semua malam yang dipenuhi rasa takut dan cemas :PERCUMA

Untuk menyediakan mainan, makan minum. Baju dan segala keperluan dan mengesat hidung kamu : PERCUMA

Anakku dan apabila kamu menjumlahkan keseluruhan harga dan nilai cinta sejati ibu adalah percuma.

Air mata si anak berlinangan setelah membca pa yang ditulis. SI anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata, "saya sayang sekali ibu" Si anak mengambil pen dan menulis "SEMUANYA TELAH DIBAYAR"


Diriwayatkan seseorang telah bertemu Rasulullah SAW dan bertanya: ”wahai rasulullah, siapakah yang paling berhak mendapat layanan baik dari ibuku?’ Rasulullah menjawab, ’ibumu (dan diulang sebanyak tiga kali). Kemudian ayahmu, kemudian saudara-saudara terdekatmu.


"Selamat Hari Jadi buat ibu saya AISYAH" semoga panjang umur diberikan kesihatan dan ketenangan hati untukmu. Anakmu mohon dihalalkan semuanya.

If your mom is alive and clse to you,
give her a big kiss and ask her for forgiveness.
If she is far away, call her. Is She passed away, pray for her.

4 comments:

+miaSakura+ said...

slmat hari lahir makcik aisyah . semoga pnjng umur murah rezeki hendaknya....

shaiqin aisyah_Emann said...

tq darl!~ hadiah blh pas kat anak pem dia. pas masuk JPA..aku tuntut ^_^

Conee said...

Slmt hari jadi buat Mak Ikin jugak... betul tu, Nur aka Conee yang dah besar panjang ni pun mak masih anggap umur Conee ni 7 tahun slalu... tapi, kita tahu yang diorang sayang sangat kat kita walaupun kita berkali-kali melukakan diorang... kannn? :) Apa-apa pun sayangilah diorang dengan sepenuh hati...

shaiqin aisyah_Emann said...

betul2x~ ni lagi sorang..kak nur adiah ya boleh di pas pada anak ya..sebelah blok ja kan..=p